Kopparbergs Q3! Klockrent!

Hej

Då har äntligen ett av mina favoritbolag rapporterat, Kopparbergs. Ni som följer bolaget vet att informationsflödet från bolaget är högst begränsat.
Här skickas det inte ut några pressmeddelande i onödan. Här får man istället agera detektiv själv.

Mästare i sociala medier
Jag måste berömma företaget hur duktiga de är i sociala medier. De har verkligen förstått vikten av att synas i sociala medier. Här satsar de stort. De har inte ett generellt Facebook- eller instagram-konto, utan de har ett konto för Irland, USA, Malaysia osv. Fler och fler bolag letar sig in på Snapchat, här har Kopparbergs varit närvarande sent ett tag tillbaka.

Resultat – Q3
Resultatet för Q3 kom in betydligt bättre än vad jag hade räknat med, 4.35kr/aktie. Jag hade räknat med en vinsttillväxt på 40% istället drar bolaget till med en vinsttillväxt på 96%. Mycket imponerande!

Den extrema tillväxten beror framförallt på tre saker:
– Förbättrad produktmix. Kopparbergs säljer mer och mer cider och då framförallt cider på fat. Detta är en riktig högmarginalprodukt.

– Förbättrad valutasituation. Bolaget säljer merparten av sina produkter utomlands, framförallt UK. Pundet är starkt och har etablerat sig över 13kr.

– Vad jag har kunnat läsa mig till har bolaget storsatsat på en reklamkampanj på £5m. Denna siffra tycker jag låter orimligt stor. Kampanjen är den största som bolaget har gjort, den innefattar reklam i 8 städer i UK på totalt 1900st platser. I kombination med reklamsatsningarna har bolaget haft en ”Showcase” där man rest runt och promotat bolagets produkter. Där ska även varumärket Fagerhult varit med. Ni som följer bolaget på IG har kunnat följa kampanjen.

Värt att notera
Den som är observant har observerat att Koppbarbergs har utökat sitt sortiment. På bolaget nya hemsida kan man nu se att de även är leverantör av Guniess, New Castle, Corona och Moet, osv. Är det samarbetet med SABmiller som öppnat dessa dörrar?

Bolaget håller nu på att installera en ny energianläggning. De investerar 50 miljoner kronor i denna och den ska stå klar April 2016. Den kommer att sänka bolagets energiförbrukning med 20%.

– Var är Peter?
Vd Peter har varit frånvarande i svenska affärstidningar. Istället får man leta i lokaltidningarna. Ett tips är att titta in på dt.se (dalartidningen?)
För två dagar sedan kommenterade Peter Q3-resultatet där.
Han säger bland annat:
– fryst cider har blivit en ny försäljningssuccé och vd Peter Bronsman ger all ära till framgångarna till sin personal i bryggeriet.

han fortsätter

– Till exempel i Australien, där marknaden har ökat men lönsamheten har ökat än mer, eftersom vi svängt från cider på burk till att få krogarna att använda mer cider på fat. Vi har säkert tusentals krogar i Australien som i dag serverar cider på fat och vi har aldrig varit med om en sådan ökning, säger vd Peter Bronsman
Läs hela artikeln här:
http://www.dt.se/dalarna/ludvika/fryst-cider-gav-kopparberg-nytt-rekord

Värdering
Trotts att kursen rusat ser värderingen inte ansträngd ut.
Q4 2015P 3,18kr Antag ökning med 60%
Q3 2015 4.35kr ökning med 96%
Q2 2015 2,60kr ökning med 76%
Q1 2015 0,74kr ökning med 45%

Vinst 2015 p=10,87kr/aktie

PE=207/10,78=19
PE 19 med den vinstutvecklingen och de framtidsutsikterna tycker jag är attraktivt.

kopparbergs

bild från @40procent20ar på twitter

Räkna där med att bolaget kommer att höja utdelningen ordentligt kommande år. Bolaget brukar ha en utdelningsandel på runt 50%.

Ps. Jag ökade mitt innehav efter rapporten.
Tips.
När jag letar efter information om bolaget använder jag mig utav google advanced search. Deras avancerade sökverktyg är mycket bra. Där kan jag tex söka på nyheter om Kopparbergs som har publicerats den senaste veckan på en specifik marknad tex UK eller Australien. Då kan man hitta information om hur de lokala satsningarna går.

Jag tycker även man kan kolla in bolagets samtliga Facebooksidor. Där kan man ser hur användarantalet ökar och om bolaget går in på några nya marknader.

Annons

6 tankar på “Kopparbergs Q3! Klockrent!

  1. Väldigt roligt att du skriver om det innehavet som är mitt största och som jag är mest insatt i. Jag jobbar precis som du när jag analyserar Kopparbergs med Google/Sociala medier m.m. och det stämmer som du säger. Jag vill även tillägga all reklam relativt billigt på idrottsläktare som syns ständigt både live/tv om det så är för Sofiero eller för cidern. .Lustigt att inte aktiekursen steg mer på rapporten men det tyder väl mer på att innehavarna är lite mer försiktiga/långsiktiga m.m. än i andra förhoppningsbolag där minsta lilla nyhet ger 10 % på kursen.

    Diagrammen ifrån 40/20 är så fina att de påminner om HM storhetstid när även marginalerna hängde med försäljningen fast här är de bättre. Marginalerna för de största bryggerierna i världen är högre än Kopparbergs så det ger också kraft. Varumärkesvärderingarna är ju lite ”Coca Cola” , att det är sjukt höga dolda värden i Kopparbergs.

    Du hittar deras drycker lite varstans på semsterorter. Största problemet som jag sett är nästan att de ibland knappt hinner fylla på lagret på Systembolaget ! Snacka om säljtryck då. Jag ser så många långsiktiga möjligheter i bolaget att vi får hoppas att de tar vara på dem och det tror jag ! mvh bloggaren f.d.Analysera Mera

    • Hej!

      Kul att du uppskattar mitt bloggande om Kopparbergs! Jag håller med dig, fantastiskt bolag att ligga lång i. Jag tycker bolaget gör det mesta rätt nu!

      Min teori varför bolaget inte sticker mer är pga att många är rädda att köpa på ATH och att man tycker att tåget har gått. Men som jag twittrade häromdagen, bolaget är i mina ögon billigare nu än för en månad sedan. Kursen borde inte ha några problem att gå till 230-240kr.

      Mvh

  2. Trevligt med någon som skriver om Kopparbergs!

    Hur ser du på tillväxten i bolaget? De har haft en stor fördel av valutaeffekten i Europa senaste åren och med deras knapphändiga information så är det svårt att se hur mycket av tillväxten som beror på den och hur mycket som beror på att mer dryck säljs.

    Det ska bli spännande i Q1/Q2 2016 när valutaeffekten avtar(om inte kronan sänkts ytterligare).

    Mvh Ted

    • Hej!

      Kul att du läser bloggen!

      Det du nämner är den största risken som jag ser det. Vinsttillväxten kommer mycket från valuta och jag räknar med att den kommer att avta kommande kvartal som du säger (Q1/Q2).

      Jag vågar inte säger mycket mer än så då informationen är bristfällig. Vi får helt enkelt vänta och se :/

      Mvh

  3. Tack för ett mycket bra inlägg. Jag har liksom dig följt och äger Kopparbergs en tid. Är mkt imponerad över utvecklingen.

    En fundering du kanske har koll på. Kan sab Miller samarbetet öppna dörren till försäljning i USA ? Om ja, vad tror du det skulle innebära för bolaget ?

    • Tack!

      Jag ser inga hinder att SABMiller och Kopparbergs skulle kunna utveckla sitt samarbete i ytterligare. Dock är det väldigt oklart hur detta samarbete egentligen ser ut. Frågetecknen är många. Än så länge är bolaget närvarande i New York, Florida, Georgia och Alabama.

      Angående potentialen med att av världen största bryggerier så är också det väldigt oklart, här sätter nog bara fantasin gränser 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s